Dislexia este definită ca dificultate de a citi, manifestată prin tulburări la nivelul percepţiei auditive, optice şi a celei kinestezice ca semne revelatoare.
Disgrafia se referă la tulburările ce intervin în actul grafic. În actul grafic, tulburările disgrafice ce intervin, nu sunt simple oscilaţii ale procesului de cunoaştere, ci o incapacitate de exprimare ce are drept particularitate constanţa pe o perioadă mai lungă.
Sunt trei etape importante în analiza însuşirii şi dezvoltării abilităţii de a scrie şi a citi:
- Preabecedară;
- Abecedară;
- Postabecedară.
Etiologia tulburărilor limbajului scris-citit
Aşa cum reiese din
definiţia dată de Emil Verza, disgrafia-dislexia
nu este numai o insuficienţă a
însuşirii scris-cititului, ci o incapacitate de a edifica scheme motorii sau perceptive suficient de
diferenţiate care să asigure identitatea grafemelor în scriere-citire.
Ca efect al
disgrafiei-dislexiei subiecţii prezintă
tulburări şi în funcţiile superioare ale limbajului, tulburări de percepţie, preluarea
noţiunilor, în înţelegerea raportului formă-fond, în
desprinderea-reţinerea formei.
Dezvoltare şi simptomatologie în disgrafie-dislexie
În continuare vor fi
prezentate câteva manifestări ale tulburărilor disgraficedislexice:
a) Scrisul încet, lent,
stacato;
b) Dificultăţi în
corelarea complexului sonor cu simbolul grafic şi în înţelegerea sensului convenţional al
simbolurilor lexiei;
c) Dificultăţi în
respectarea regulilor gramaticale şi caligrafice;
d) Omisiuni de litere,
grafeme şi cuvinte;
e) Adăugirile de litere,
grafeme şi cuvinte;
f) Substituirile şi confuziile de litere, grafeme;
g) Contopiri şi
comprimări de cuvinte;
h) Nerespectarea
spaţiului paginii, sărirea şi suprapunerea rândurilor;
i) Scrisul servil şi
scrisul în oglindă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu